Op school maken wij gebruik van het anti-pestprotocol.
Als je wilt dat de ander stopt met iets dat jij niet wilt dan zeg je: STOP!
De ander moet dan direct stoppen.

Het anti-pest protocol: Pesten … Stop!

Een kind en ook een leerkracht kunnen met de stopmethode duidelijk de grens aangeven. Tot hier en niet verder! STOP = STOP Ook is het heel duidelijk wanneer er iemand in overtreding is. Dus door een STOP heen gaat. Dit voorkomt een hoop heen en weer gepraat.

STOP = STOP

Stappenplan

  1. Als jij stop hebt gezegd, maar de ander stopt niet, dan ga je naar een meester of juf.
  2. De meester of juf laat het andere kind bij zich komen.
  3. De meester of juf geeft de opdracht om het samen op te lossen.
    Als dat gelukt is, vertel je dat aan de juf of meester.
  4. De meester of juf vraagt dan aan beide kinderen of het echt opgelost is.
    Wanneer dat niet zo is, moeten ze nog een keer gaan praten.
  5. De kinderen komen weer bij de leerkracht en vertellen dat het opgelost is.
    Wanneer de kinderen zeggen dat ze het niet op kunnen lossen, komt
    de juf of meester erbij en vraagt wanneer het voor beiden echt opgelost is.
  6. Als het probleem dan nog niet is opgelost, maakt de juf of meester een
    afspraak voor een gesprek om er langer over te praten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten